Welness voor de planten

12-04-2019

Lente in het land! En dan kriebelt het overal om aan de grote schoonmaak te starten, het interieur wat te verfrissen, hier en daar wat te veranderen, maar ook om de kamerplanten nog eens onder handen te nemen. En dat is altijd opnieuw een hele zoektocht... 


Ik hou van planten in huis. Het is bovendien onvoorwaardelijke liefde, want zelfs als ze het niet goed doen, blijf ik er voor gaan. Tot het echt geen zin meer heeft. En dat gebeurt al wel eens... Met de regelmaat van de klok staan er planten zielig te hangen in hun pot, zit ik met een exemplaar waarvan de originele bladkleur ver te zoeken is of begint een proces van bladverlies, alsof er een plotse vlucht moest worden ingezet, waarbij alle ballast achterwege moest blijven. Het is bijna een wekelijkse opgave om plantenziektes en vooral -remedies op te zoeken op het net en uit te proberen. Meer water? Minder water? Meer licht? Minder direct licht? Extra mest? Een schimmel? Het is een ware zoektocht. Soms ook tevergeefs.... Maar ik geef niet op, want mijn liefde is dus -zoals gezegd- onvoorwaardelijk. 

Ik trakteer mijn planten wekelijks op een wellness. Een voetbadje, een knipbeurtje, een vitaminekuurtje,.... En omdat het lente is kregen ze deze week ook een nieuw potje rond hun wortels. Het is toch het seizoen van de verandering! Daarmee hoop ik stiekem dat ze me goedgezind zullen blijven en tijdens de zomer toch allemaal weelderig zullen groeien. 

Planten zijn voor mij cruciaal in een afgewerkt interieur. Ze versterken waar nodig, verzachten waar het moet, brengen leven en luchtigheid. Maar soms dus ook miserie, wanhoop en machteloosheid... Maar ach, dat hoort ook bij het leven, toch?

Jolijn Deceulaer - Lissenweg 3 - 2280 Grobbendonk - 0479 25 63 36 - jolijn@binnen-in.be 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin